Totul Despre Anvelope

*

Simbolul “*” este prezent pe anvelopele concepute special (OEM) pentru modele de masiniBMW, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Acvaplanare

Apare in momentul in care apa, aflata sub anvelopa, nu poate fi ghidata spre suprafata din profilul cauciucului. Cauciucul va “plana” acum pe pelicula de apa ceea ce poate duce spre o manevrare defectuoasa a autovehiculului iar ulterior impinsa de energia cinetica. Acvaplanarea se evidentiaza prin manevrarea prea usoara si rotile aflate in miscare concomitent cu supraturarea motorulului si sunetul specific al apei ce se aude de sub masina. In cazul in care are loc acvaplanarea, soferul nu trebuie sa franeze brusc, ci sa apese ambreiajul si sa mentina volanul in directia de mers, deoarece rotile nu au voie sa se blocheze sau sa fie virate in momentul in care intrati in contact cu corasabilul. Soferii care conduc masini automate ar trebui sa se concentreze la viraje si sa nu incerce sa schimbe viteza. Pe timp de ploaie: conduceti prudent!

Adancimea minima a profilului

Pentru autoturismele, camioanele si motocicletele din Europa adancimea minima admisa se aplica la 1,6 mm. Acest minim trebuie sa fie mentinut pe toata suprafata anvelopei. Cand aceasta adancime este atinsa, distanta de franare pe carosabilul umed se mareste si riscul acvaplanarii creste considerabil - distanta de franare se dubleaza comparativ cu o anvelopa noua. Din motive de siguranta anvelopele de vara trebuiesc inlocuite cand adancimea minima a profilului atinge 2 mm, la anvelopele de iarna 3 mm iar pentru anvelopele late 4 mm.

Aderenta

Aderenta descrie capacitatea rotilor unui autovehicul de a mentine contactul cu banda de rulare a carosabilului. Aderenta in conditii meteorologice de iarna, se mentine datorita unei tehnologii cu lamele si amestecului de cauciucuc special.

Aer conditionat

Sistemul de aer conditionat consta in esenta, dinstr-un sistem de racire, un sistem de incalzire, un regulator al umiditatii si o unitate de ventilatie. Sistemul de aer conditionat completeaza sistemul de incalzire si ventilatie intr-un autovehicul. Spre deosebire de un control automat al climei (Climatronic), sistemul de aer conditionat mentine temperatura si treapta de ventilatie aleasa de catre conducatorul vehiculului. Pe langa temperatura, sistemul de aer conditionat regleaza si circulatia, umiditatea si purificarea aerului. Racirea aerului se realizeaza in conformitate cu principiul unei pompe de caldura. Aerul incalzit din interior este trecut prin ventilator intr-un evaporator, racit si uscat si eliminat in cabina soferului. Dublu climatronic cu microfiltru integrat, permite soferului si pasagerilor ai spre exemplu a autovehiculului BMW Seria 7, de a-si regla individual temperatura, fara a influenta temperatura celuilalt. Chiar daca viteza de circulatie sau treapta unitatii de ventilatie sunt schimbate, temperatura este constanta. In acelasi timp, poate fi activata si functia de deghetare in sezonul rece, prezentand un avantaj major pe timp de iarna.

AM8, AM9, AMP, AMS

AM8, AM9, AMP, AMS reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masiniAston Martin, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Ambreiaj

Pentru ca un autovehicul sa functioneze fara probleme, este necesara o conexiune separata intre motor si cutia de viteze, conexiune, ce sa permita schimbarea fina a vitezelor de la o treapta la alta si pornitul autovehiculului de pe loc si oprirea corespunzatoare a acestuia. De acest lucru se ocupa ambreiajul la masinile cu cutie de viteze manuala, sau convertizorul de cuplu la autovehiculele cu cutie de viteze automata. Acestea despart energia permanenta emisa de motor (turatii) care prin cutie, este cuplata sau decuplata, fara ca motorul sa fie oprit sau pornit si sa-i afecteze circuitul. Discul de ambreiaj este presat intre placa de presiune si volanta, de arcuri puternice si peste sunt placi de frictiune care asigura o transmisie confortabila, daca se afla in legatura cu axul primar (arborele cotit). Daca conducatorul auto apasa pedala de ambreiaj, placile se despart si intrerupe transmiterea puterii de la motor la roti. Daca ia piciorul de pe pedala, placile vor fi presate din nou, una de alta, iar transmiterea puterii este reluata. In cazul in care este apasata doar gradual, placile sunt presate usor una de alta si volanta imparte putere celei de-a doua placi, in asa fel incat autovehiculul sa ruleze fin.

Amortizoarele

Un amortizor reduce si infraneaza vibratiile arcurilor. Energia de miscare este transformata in energie termica prin procesul de frecare fluida. Acest lucru se intampla in momentul in care in interiorul amortizorului, fluxul uleiului este oprit prin supapele cu ventil. Supapele cu ventil sunt in asa fel concepute incat vibratile arcurilor sa fie reduse imediat. Amortizorul poate sa se incalzeasca pana la o temperatura de 100-200 de grade Celsius. Cand masina trece peste obstacole arcul este primul care este solicitat. Acest arc nu trebuie influentat de performanta ridicata a amortizorului. De exemplu la trecerea peste denivalari, roata va fi impinsa sub aripa datorita presiunii. Prin aceasta, arcul va fi comprimat iar dupa ce s-a depasit obstacolul, amortizoarele se regleaza datorita fortei puternice cu care se decomprima arcurile.

Ampatament

Ampatamentul rotilor reprezinta distanta dintre axul fata si axul spate a osiilor, masurat din centrul fiecarei roti. O lungime relativ mare a ampatamentului, ofera conditii mai bune in interiorul autovehiculului, o distanta mica intre roti si restul caroseriei, imbunatateste mersul pe drum drept si reduce oscilatiile caroseriei. Deoarece amortizarea este mai buna la autovehiculele cu ampatament mai mare, creste confortul la drum. Ampatamente mai scurte maresc manevrabilitatea unui autoturism, ofera un control si o stabilitate mai buna in curbe.

Anvelopa directionala

Anvelopa care trebuie montata astfel incat sa se invarta intr-un anumit sens pentru a oferi performante maxime. Acest tip de anvelope ofera urmatoarele avantaje: zgomot redus, o mai buna tractiune pe carosabil umed si protectie mai mare in cazul acvaplanarii.

Anvelope cu crampoane (tinte/tepi/cuie)

Crampoanele sunt stifturi de metal sau otel introduse in profilul anvelopelor ramanand in afara profilului circa 1,5-2,2 mm. Acestea redau autovehiculului aderenta pe un carosabil acoperit cu gheata dar, aderenta scade semnificativ comparativ cu anvelopele normale, cand aceste anvelope ating carosabil uscat. Pe deasupra, si carosabilul este deformat mai repede datorita acestor crampoane. Datorita acestor motive, folosirea acestor anvelope este permisa numai in anumite perioade a anului. In unele state, folosirea acestor anvelope este strict interzisa si se impun si unele limitari de viteza. Viteza maxima este de 80 km/h pe drumuri nationale si 100 km/h pe autobande. Anvelopele cu crampoane sunt permise numai pentru autovehicule de pana la 3,5 tone si este de retinut faptul ca aceste anvelope produc un zgomot puternic la rulare si distanta de franare este mai mare pe carosabil uscat.

Anvelope DA

Acestea reprezinta anvelopele care sunt considerate "devalorizate" de catre producator in urma defectelor optice, ele fiind marcate cu DA. Aceste defecte pot totusi sa nu prezinte nici o influenta asupra proprietatilor de utilizare.

Anvelope de iarna

Pe langa un profil special cu lamele pentru o aderenta mai buna, anvelopele de iarna sunt construite dintr-un ameste de cauciuc special, ce nu permite intarirea cauciucului la temperaturi reci.
Din 2010, in Germania, anvelopele de iarna sunt obligatorii pe conditii de iarna. Anvelopele de iarna sunt construite dintr-un amestec special de cauciuc fiind mai adaptive la conditiile de drum pe timp de iarna decat anvelopele de vara. Asadar, autovehiculul are o aderenta mult mai buna chiar si la cele mai mici temperaturi. Profilul optim pentru carosabilul pe timp de iarna, reduce pericolul de acvaplanare si ofera aderenta optima pe gheata si zapada. Adancimile mai mari in profilul anvelopei si lamele suplimentare ofera o stabilitate mai mare la schimbarea conditilor de drum intre zapada, umezeala sau carosabil uscat.
Marcajul "M+S (sau M&S, M.S), este marcajul care apare pe anvelopele de iarna si cele allseason. Pe unele produse, apare si "simbolul fulgului de nea". Marcajul M+S impreuna cu "fulgul de nea" reprezinta un standard de calitate foarte inalt.

Anvelope de tip C

Anvelopele de tip C sunt anvelope cu o capacitate de incarcare foarte mare. Prescurtarea "C" vine de la "Comercial". Acestea sunt fabricate pentru vehicule comerciale. Acestea pot fi pentru camioane, transportere, camioane cu platforme si/sau dube - vehicule care la o viteza comparativ mica trebuie sa transporte incarcaturi mari. Anvelopele intarite cu multistraturi de carbon sunt mai viabile decat pneurile ranforsate.

Anvelope de tip radial

In interiorul carcasei anvelopei se afla cordurile de intarire din cauciuc asezate in unul sau mai multe randuri, radial, din partea stanga in directia de mers a anvelopei. Inainte anvelopele de tip diagonal erau cele comune.

Anvelope de vara

Atat cat pe carosabil uscat cat si in alte conditii meteorologice, anvelopele dumneavoastra trebuie sa corespunda anumitor prevederi si standarde de siguranta. In comparatie cu anvelopele de iarna, compozitia cauciucului anvelopelor de vara nu este asa de elastica, nici la temperaturi mai ridicate. Prin aceasta, rezistenta la rulare si uzura sunt reduse, ceea ce duce la valori mai mari de distante de rulare, confort la condus si stabilitate.

Anvelope late

Nu exista o definitie clara pentru acest tip de pneuri. De obicei sunt anvelope cu inaltimea marginii de 55 sau mica (de exemplu 205/55 R 16). Avantaje: cresterea semnificativa a stabilitatii vehiculului, o precizie mai buna a directiei,  facilitand montarea unor sisteme de franare mai mari si mai eficace, capacitatea mai mare de viteza.

Anvelope low-profile

Sectiunea anvelopei descrie raportul dintre inaltimea marginii si latimea benzii de rulare. Pneul balon din anii '20 avea un raport inaltime-latime de aproape 1:1 fata de pneurile low-profile care au un raport 0,25:1. Se vorbeste despre pneuri low-profile atunci cand raportul dintre inaltimea cauciucului si latimea lui este mai mica de 80%.

Anvelope mixte

Desi nu este interzis în mod expres, expertii si producatorii de anvelope nu recomanda folosirea unor anvelope produse de producatori diferite sau avand profiluri diferite (de exemplu daca folosim 2 anvelope de vara si doua de iarna, montate pe acelasi vehicul, siguranta in timpul conducerii poate fi afectata destul de mult, aceste anvelope fiind concepute pentru a intruni standarde specifice fiecarui anotimp in parte). Folosind anvelopele de vara in timpul iernii pe un carosabil inghetat, axele se vor bloca mai repede ducand la o franare brusca si o blocare a rotilor. Deasemenea, este total interzisa montarea unor anvelope de dimensiuni diferite, exceptie facand montarea unei anvelope de rezerva pentru a facilita transportul pana la cel mai apropiat service.

Anvelope off-road

Reprezinta un tip de anvelope concepute special pentru a fi utilizate pe teren accidentat sau cu denivelari - folosite de obicei pe masini de tip 4x4.

Anvelope pentru vehicule comerciale

Anvelope special concepute pentru autoutilitare, camioane si autobuze. Prioritatile acestor anvelope sunt economia de combustibil si kilometrajul ridicat.

Anvelope PR

Ply Rating (numarul pliurilor din care este construit un cauciuc). Este un marcaj folosit numai pentru autoutilitare, desemnand diferite clase de greutate admise. In trecut, cu acest marcaj erau denumite pliurile carcasei cauciucului. O anvelopa cu marcajul 8 PR are o clasa de greutate mai mare decat o anvelopa marcata cu 6 PR.

Anvelope ranforsate

Anvelopele ranforsate sunt folosite pentru a sustine o greutate mai mare decat cele normale. Le putem recunoaste dupa marcajul RF (cuvant din engleza "reinforced", intarit) sau "XL" respectiv "Extra-Load"/"EL".
Sunt folosite pentru transportere, microbuze, vehicule 4X4 etc. Montarea anvelopelor pe autovehicul nu inseamna ca automat are un indice de greutate mai mare, ci necesita si o presiune mult mai mare in anvelope. Pentru aceasta trebuie citite actele autovehiculului unde este prezent indicele de greutate admis.

Anvelope Runflat, SSR, EMT

Prescurtarea SSR vine de la "Self Supporting Run-Flat" si reprezinta anvelopele autoportante. Aceste anvelope sunt concepute dintr-un sistem, care are peretii laterali ai anvelopei intariti, astfel incat, in cazul pierderii presiunii, anvelopa sa isi pastreze forma. Anvelopa autoportanta previne alunecarea cauciucului de pe janta si deraparea autovehiculului pe carosabil in cazul pierderii presiunii.

Prescurtare folosita pentru o anvelopa cu capacitati de “Tehnologie cu mobilitate extinsa “(EMT) – anvelopele run-flat. Anvelopele EMT pot chiar si dupa o pierdere completa a presiunii aerului sa parcurga distanta de pana la 80 km, folosind o viteza de maxim 80 km/h. Acest avantaj este suficient pentru a ajunge in siguranta la cel mai apropiat service-auto sau distribuitor de anvelope.

In cazul in care se intampla sa aveti pana, dati atentie cauciucului deoarece datorita posibilelor defecte pot avea loc diverse incidente.

Anvelope Slick

Anvelopele de tip "Slick" reprezinta anvelopele care nu au profil pe banda de rulare. Aceaste anvelope au o cale de rulare plana; sunt destinate exclusiv utilizarii pe asfalt uscat sau usor umed.

Anvelopele asimetrice

Prin anvelopele asimetrice se intelege faptul ca nu exista anvelope pentru partea stanga sau partea dreapta a unui autovehicul. Cand sunt montate, pot da impresia ca nu sunt puse corect. Trebuie acordata mare atentia la inscriptiile de pe lateralul anvelopei pentru a le monta corespunzator.

Anvelopele de tip diagonal

Sunt acele anvelope care au fibrele de intarire aranjate in directia de mers a vehiculului. Sunt cunoscute si drept anvelope BIAS si pot fi dotate cu camera sau fara. Aceste anvelope au 2 sarcini: In primul rand intaresc peretele lateral al anvelopei si impiedica astfel umflarea si spargerea acesteia. In al doilea rand, intaresc suprafata de mers si stabilizeaza rotile pentru a impiedica trepidatile. Bineinteles este foarte importanta mentinerea si controlarea presiunii in pneuri deoarece, poate duce la spargerea cauciucului, la inrautatirea conditilor de drum si siguranta mai redusa la condus cand presiunea aerului face ca rotile sa trepideze. Carcasa acestor anvelope este compusa din diferite tesaturi: bumbac, imitatie de matase, nailon - firele find transversal aranjate. Anvelopele de tip diagonal sunt mai comportabile si mai putin zgomotoase decat anvelopele de tip radial.
Anvelopele de tip diagonal cu corduri BIAS reprezinta stadiu preliminar al anvelopelor de tip radial. Carcasa anvelopei este inca de tip diagonal, dar isi ia forma initiala datorita cordului deobicei compus din kevlar. Materialele folosite sunt: deseori nailonul sau imitatie de matase cu corduri de kevlar.
Acest tip de cauciuc este marcat cu B (de la cordurile BIAS) la descrierea marimii cauciucului.

Anvelopele pentru curse

Acestea sunt anvelope care sunt special concepute pentru a fi folosite pe masini de curse.

Anvelopele resapate

Anvelopele resapate sunt o alternativa ieftina pentru soferii cu un buget mic, care totusi nu vor sa renunte la o calitate buna. Producerea acestor cauciucuri are loc printr-un proces special prin care cauciucurile primesc un strat de cauciuc nou pe banda de rulare. Cauciucurile resapate sunt din ce in ce mai prezente pe piata fiind oferite de producatorii premium la preturi mici. Cauciucurile resapate sunt prodse intr-o gama larga, in diferite dimensiuni si pentru toate anotimpurile.

Calitatea buna

Anvelopele resapate care sunt fabricate la scara industriala se pot compara cu cele noi in ceea ce priveste calitatea lor. Anvelopele de iarna resapate au fost de mai multe ori certificate in teste cu o aderenta optima pe carosabilul acoperit cu zapada. De asemenea, in ceea ce priveste caracteristicile de franare si virare, aceste cauciucuri nu inregistreaza pierderi majore. Un cauciuc resapat are limitari numai in caz de uzura. De aceea anvelopele resapate sunt cumparate ieftin. Puteti cumpara anvelope resapate cu pana la 50% mai ieftin decat anvelopele noi.

Proprietatile anvelopelor resapate

Aceste anvelope sunt in general doar o singura data resapate. In acest scop, pneurile trebuie sa indeplineasca anumite cerinte. Astfel, spre exemplu carcasa unui cauciuc nu are voie sa fie deteriorata in niciun fel. Acest lucru asigura ca anvelopele resapate indeplinesc standardele de siguranta impuse.

Contributie importanta la protectia mediului inconjurator

Anvelopele resapate nu sunt doar ieftine, ele contribuind si la protectia mediului prin conservarea resurselor minerale si combustibili fosili. Pentru fabricarea unei anvelope noi sunt necesari undeva la 28,5 litri de petrol. In producerea unui cauciuc resapat, materialele necesare confectionarii pot fi reduse cu pana la 20% din materialele necesare producerii unui cauciuc nou.

AO

AO  reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Audi, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini,  acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Arc lamelar

Arcurile lamelare aranjate plat consta din unul sau mai multe randuri (lamele), avand uneori straturi intermediare de benzi din zinc sau cauciuc pentru a evita zgomotul. Punctul de presiune se afla in mijlocul acestei structuri, astfel incat se produce compresie sub sarcina. Aceste lamele sunt dificil de utilizat la autoturisme.

ASC+T

Controlul automat al stabilitatii si tractiunii (ASC+T) previne derapajul rotilor oferind nu numai stabilitate la condus ci si uzarea prea rapida a cauciucurilor. Pana la o viteza de 40 km/h sistemul ASC+T poate construi o franare in cuplu, asta insemnand  ca rotile afectate sunt infranate. In cazul in care viteza este de peste 40km/h, se va taia alimentarea la motor, ducand astfel la o siguranta calitativ imbunatatita la condus.

Asistenta la franare

Un senzor inregistreaza fiecare operatie a pedalei de frana si observa cat de puternic este apasata aceasta. Senzorul va avertiza conducatorul autovehiculului in cazul depasirii unor anumite valori de referinta printr-un semnal luminos si / sau vizual: “Atentie: franare de urgenta!”.
Atunci se activeaza o electrovalva care aeriseste rapid camera de lucru a pompei servo frana iar apoi se mareste presiunea de franare. Deindata ce ridicati piciorul de pe pedala de frana, asistenta pentru franare se va dezactiva automat.

Atas

Anexa de metal prinsa lateral de o motocicleta oferind capacitatea de a transporta obiecte sau persoane. Atasul are o singura roata.

Ax cardanic

La vehiculele unde motorul si treapta de viteza se afla montate in partea din fata si care au o tractiune pe spate, trebuie facuta inevitabil o legatura diferentiala cu rotile. Asadar, o placa este fixata la iesirea treptei de viteza, care asigura legatura cu axa din spatele masinii. Aceasta placa, care este impartita printr-o articulatie in forma de cruce, se numeste ax cardanic. Acesta se poate recunoaste printr-un tunel cardanic aflat pe mijlocul masinii. Axul cardanic este reprezentat printr-un cilindru de metal de grosime si lungime ajustate la dimensiunile si necesitatile autovehiculului, aproximativ egala cu distanta dintre cutia de viteze si puntea motrica respectiva. El poate fi construit dintr-o singura bucata de metal sau articulat.

Axele

Axele sunt componentele aflate in miscare, marind sau diminuand puterea de tractiune. Referitor la vehicule, axele sunt intotdeauna ultima conexiune a rotilor. La tractiunea pe spate planetara este conexiunea dintre diferential si roti, o bara de otel care la suspensii independente accepta numai miscarile in directie longitudinala. La vehiculele cu tractiune pe fata, axele sunt impartite in asa-numite “articulatii” conditionate de unghiul de virare al rotilor. La rotile complet dirijate nu porniti cu viteza mare, doar atat cat este necesar,  pentru ca la vehiculele cu tractiune pe fata este posibila fisura sau ruperea axelor.

B, B1, BC, BL

B, B1, BC, BL reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Bentley, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Bar

Bar reprezinta o unitate de masura a presiunii aerului.

Bare plafon longitudinale

Aceasta dotare este gasita in general la autovehiculele model Kombi (break) sau limuzine spatioase. Barele longitudinale devin adevarate portabagaje pe plafon prin amplasarea barelor transversale. Barele longitudinale sunt prinse strans de plafonul autovehiculului si au fost dezvoltate o data cu constructia autovehiculului.

Barele transversale

Sistemul de bare transversale montat pe plafonul unui autovehicul maresc pe de-o parte volumul de depozitare al acestui - spre exemplu biciclete, portbagaje exterioare, skiuri montate pe acoperisul vehiculului, dar pe cealalta parte micsoreaza siguranta vehiculului si creste consumul de combustibil. Fiecare kilogram in plus amplasat pe plafon schimba centrul de greutate al vehiculului, centru care se deplaseaza in cea mai nefavorabila pozitie, si anume in partea de sus. In momentul in care are loc franarea, transferul de greutate va depune mai multa presiune asupra puntii, ceea ce duce la o franare mai lunga, crescand si riscul de rasturnare a vehiculului in curbe. Se poate evita o incarcare a plafonului in cazul in care exista alte spatii de depozitare. In cazul in care plafonul este totusi incarcat, adaptati-va stilul de condus modificarilor facute si greutatii transportului. Barele transversale trebuie sa aibe o rezistenta mare, sa fie flexibile si usor de instalat si sa dezvolte foarte putin zgomot datorat curentilor de aer in timp ce conduceti.

Bateria de acumulatoare

Bateria de acumulatoare a autovehiculului este un dispozitiv reincarcabil de stocare a energiei. Procesul de incarcare are loc in timpul functionarii autovehiculului (in mers) datorita alternatorului legat la motor. Rolul principal al bateriei este de a furniza curentul necesar pentru electromotor si electronica. Pornirea autovehiculului necesita curent foarte mare mai ales la temperaturi scazute (este influentat de temperatura) iar incarcarea poate fi epuizata instant. Bateriile de acumulatoare moderne sunt concepute in asa fel incat sa aiba un amperaj mai mare si o rezistenta interna mai scazuta la pornirea fortata; dar in mare, la pornire, toate dispozitivele autovehiculului care necesita curent ar trebui oprite inainte (la anumite autovehicule, acestea se opresc in momentul pornirii). Voltajul normal la majoritatea bateriile de acumulatoare pentru autoturisme este de 12V si la camioane de 24V.

Benzina

Combustibilii folositi la motoarele cu combustie interna sunt benzina si motorina. In general, combustibilii se formeaza prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, acestia trebuie sa fie cat mai puri si lipsiti de impuritati solide. Carburantii pe baza de benzina au densitati specifice si poseda diferite cifre octanice (Super, Super Plus)
Utilizarea catalizatorilor necesita obligatoriu carburant fara plumb. Deoarece legaturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fara plumb i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare, fara plumb.

Biturbo

Motorul biturbo este un motor cu doua turbocompresoare (Bi = doua) cunoscut si sub numele de “twin-turbo”, avand montat pe fiecare parte a motorului cate un turbocompresor.

BLT

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor iesite in exterior fata de nivelul normal al partii laterale a cauciucului (Raised Black Lettering/Letters).

Bordul

Bordul este compus din mai multe dispozitive de afisare, dispozitive de masurare, instrumente de control, indicatoare luminoase, airbag, comutator, radio s.a.m.d. In trecut, bordurile nu erau atat de inzestrate din punct de vedere tehnologic cum sunt astazi, ele fiind facute in mare parte din lemn. In prezent, bordul reprezinta o parte importanta a design-ului interior al unui autovehicul.

Brat suspensie in trei puncte

Bratul suspensie in trei puncte: este o componenta a barei de suspensie. Asigura legatura dintre roata si caroserie. Numele si-l datoreaza formei sale triunghiulare. Doua din cele doua puncte sunt legate de caroserie si unul este atasat de roata.

BSL

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre usor zimtate (Black Serrated Letters/Lettering).

BSS

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).

BST

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate (Black Serrated Lettering/Letters).

BSW

Reprezinta un design special al partii laterale aflat in exteriorul anvelopei, specificand o anvelopa care poseda caractere simple negre (Black Sidewall).

Catalizator

Catalizatorul pe trei cai si catalizatorul de ardere a gazelor sunt esentiale pentru curatarea noxelor autovehiculelor, reprezentand asadar cea mai eficienta, mai sigura si fiabila forma de curatare a noxelor la motoarele pe benzina. Gazele poluante aflate in noxele de evacuare (monoxid de carbon, hidrocarburi si oxizi de azot) sunt transformati in compusi cu efect mai redus de poluare precum dioxidul de carbon, apa si azotul. In anul 1985 au fost stabilite limite de emisii mai stricte pentru toate vehiculele, reprezentand inceputul fabricarii catalizatorului (si a sondei Lambda). Pentru motoarele diesel al autoturismelor, s-au implementat limite stricte pentru noxele emise, astfel incat autovehiculele diesel sunt dotate cu filtru de particule. Un catalizator reglat, poate imbunatati emisiile unui motor cu pana la 90%, cu conditia ca emisiile unui motor (gazele de evacuare inainte de trecerea lor prin catalizator, sa fie reduse cu ajutorul tehnologiei concentionale). Astfel, se ajunge de exemplu, printr-o configurare a camerelor de ardere la motoarele cu supape (valve). Prin toleranta de fabricare dar si datorita compoziţiei optime a amestecului de benzină şi aer necesar pentru procesul de transformare, este reglată de sonda lambda în interacţiune cu sistemul de comandă al motorului. Cu toate imbunatarile aduse de evolutia in timp a catalizatorului, limitele de noxe nocive trebuiesc in continuare a fi reduse drastic. Tehnologiile noi in materie de catalizatoare si noi compusi de combustibili contribuie din plin la reducerea emisiilor toxice.

Cauciucuri pentru toate anotimpurile (Allseason)

Pentru autoturisme, alaturi de anvelopele de vara si iarna, sunt oferite si anvelope pentru "toate anotimpurile" - anvelope ce pot fi folosite atat vara cat si iarna. Anvelopele pentru toate anotimpurile trebuie sa fie etichetate cu marcajul "M+S" la fel ca anvelopele de iarna, iar majoritatea producatorilor folosesc in denumirea profilelor "All-Weather" sau "All-Season". Poseda un logo pe partea laterala reprezentand fie un fulg de nea, o frunza, soare si picaturile de ploaie, simbolizand diferitele conditii meteorologice. Desigur, aceste anvelope reprezinta un compromis si nu ating nivelul de manevrabilitate in conditii meteo extreme (caldura sau frig extrem).

Centura de siguranta automata

Centura de siguranta automata permite libertate de miscare datorita surplusului de material al centurii, material rulat pe un dispozitiv retractor. Prin blocarea automata de la o intarziere de 5 m/sec (de ex: franare puternica), centura se blocheaza si pasagerul va fi strans in scaunul sau, exact ca la centura in trei puncte. Acest sistem este implementat la autoturisemele mai moderne.

Centura de siguranta in 2 puncte

Centura de siguranta in doua puncte sustine doar pelvisul pasagerului. In cazul unui accident sau franari bruste, toracele si capul pasagerului se pot deplasa prea mult, lovindu-se de bord sau de parbrizul autovehiculului. In cazuri exceptionale, acest tip de centura poate fi folosit pentru locurile din spate, dar la modelele mai noi de autovehicule, acestea sunt interzise.

Centuri de siguranta cu pretensionare pirotehnica

Centura de siguranta trebuie sa se pretensioneze in cazul unui accident, Acestea se strang instantaneu tinand pasagerii fix in scaune. Datorita imbracamintei pasagerilor si mecanismului de retractare automat al centurii de siguranta, centurile nu pot fi aplicate perfect pe corpul ocupantului si astfel rezulta "cursa moarta" care are ca efect intarzierea debutului deceleratiei corpului in raport cu automobilul. Acest fenomen limiteaza de asemenea si sub-marinajul mentinand pasagerul asezat pe scaunul sau.

Cifra octanica

Cifra octanica masoara rezistenta la anti-detonare pentru calitatea de ardere a combustibililor pe benzina. La arderea benzinei in motor, poate aparea o "detonare" cand cifra octanica este prea mica. Aici este vorba despre arderea necontrolata sau detonare lenta, ce reduce performanta motorului iar in cel mai rau caz duce la distrugerea acestuia. Benzina cu cifra octanica mare are compusi importanti si este scumpa la fabricare. Motoarele noi necesita Benzina Super Plus pentru o solicitare puternica a motorului. Aceasta arde mai bine, ofera o perfomanta mai buna si protejeaza impotriva efectelor daunatoare ale detonarii. Calitatea minima pentru autoturisme este data de producator si ar trebui urmate specificatiile acestuia.

Circuitul de ulei

Circuitul de ulei trebuie sa asigure ungerea tuturor componentelor si toate zonele motorului. La motoarele autoturismelor, baia de ulei reprezinta rezervorul pentru uleiul care circula in motor. Cand motorul este pornit, pompa de ulei asigura presiunea optima in circuitul de ulei. Circuitul de ulei al motorului are rolul de racire in carter.

Clasificarile claselor de asigurare Casco

In Germania, asiguratorii de automobile au impartit toate autovehiculele in anumite clase, clasificand astfel suma politelor de asigurare. Exista trei clase de casco diferite. Polita de asigurare pentru raspunderea civila este obligatorie pentru inscrierea unui autovehicul. Apoi urmeaza Casco partial si full casco, optiuni pe care conducatorul le are la alegere. Clasele casco pentru raspunderea civila ajung de la 10 pana la 25, iar la casco partial sau full, de la 10 la 40. Pentru emiterea clasificarii claselor casco, asiguratorii le clasifica in functie de marime. Cel mai important factor il reprezinta costurile necesare pentru refacerea unui autoturism in cazul unui accident, adaugandu-se despagubirile (conducatori experimentati, conducatori tineri) si nu in cele din urma despagubirile in cazul furtului automobilului.

Climatizarea automata

Sistemul de climatizare automata ofera un plus de confort soferului in timpul conducerii autovehiculului. Cu ajutorul programarii automate, se poate ajunge usor la o temperatura confortabila care poate fi mentinuta constant. Desigur, se poate seta si manual temperatura dorita.

CN

Anvelopele ce prezinta marcajul “CN” pe partea laterala sunt anvelope fabricate in Republica Populara Chineza (China).

Coloana de directie telescopica

In cazul unui accident, coloana de directie telescopica se retrage reducand pericolul de ranire a conducatorului auto. Masuri constructive au fost luate pentru a preveni patrunderea coloanei de directie in cabina soferului. Aceasta metoda fortata de inchidere a coloanei, previne deplasarea volanului in cazul unui accident, astfel ca airbag-ul, sa se declanseze in totalitate si in siguranta.

Combustibili

Combustibilii folositi la motoarele cu combustie interna sunt benzina si motorina. In general, combustibilii se formeaza prin distilarea petrolului, iar pentru utilizarea acestora, acestia trebuie sa fie cat mai puri si lipsiti de impuritati solide. Carburantii pe baza de benzina au densitati specifice si poseda diferite cifre octanice: Benzina normala (CO 91), Super (CO 95), Super Plus (CO 98), unde CO (Cifra octanica) reprezinta masurile standard pentru performanta carburantilor. Avantajul unui combustibil rezistent la detonatie consta in posibilitatea de a mari compresia motorului sporind astfel eficienta acestuia respectiv sa scada consumul de carburant. Combustibilul Diesel, numit fiind si motorina, se realizeaza prin distilarea petrolului la temperaturi de la 180 pana la 300 de grade Celsius. Calitatea si proprietatile combustibililor de benzina si motorina consta in aditivii adaugati ce asigura printre altele, stabilitatea la depozitare, rezistenta mare la detonare, rezistenta la coroziune si imbunatatesc pornirea la rece a motoarelor pe motorina la temperaturile de sub punctul de inghet sau previn formarea de cristale de gheata pe clapeta de acceleratie, cristale ce pot aparea in urma pulverizarii indelungate a motorinei in camera de ardere a motorului, rezultand aer cald, formandu-se condens.
Utilizarea catalizatorilor necesita obligatoriu carburant fara plumb. Deoarece legaturile organice de plumb au fost metode eficiente anti-detonare, combustibilului fara plumb, i se atribuie componente cu o cifra octanica mai mare fara plumb.

Compresor

Reprezinta un mecanism care ajuta la separarea aerului si comprimarea gazelor, avand rolul unui piston alternativ. Compresoarele servesc la comprimarea aerului necesar arderii si debitul de aer pentru marirea gradului de umplere a cilindrului, crescand puterea si numarul de rotatii a motorului. Turbo-compresoarele sunt operate de fluxul de energie al gazelor de evacuare si nu necesita un consum suplimentar de energie. Avantajul unui compresor consta in disiparea de putere care are loc devreme, ceea ce duce la o putere în continuă crestere. Cu toate acestea, asa numita defazare a turbo-compresorului apare doar la o anumita viteza a motorului (rata de evacuare).

Compusi de cauciuc

O anvelopa poate avea in compozitie aproximativ 16 amestecuri diferite de materiale din cauciuc. Totusi, compozitia exacta din care anvelopa este fabricata ramane un secret al fiecarui producator in parte. In general, pentru producerea unui cauciuc de calitate superioara sunt necesare intrunirea anumitor cerinte: abraziune scazuta, rezistenta ridicata la rupere, rezistenta dinamica, rezistenta la alunecare, etanseitate si rezistenta compozitiei in timp.

Computer de bord

Computerul de bord ofera in mod constant informatii conducatorului auto, acestea fiind disponibile in format electronic (cum ar fi consumul mediu de combustibil, intervalul,distanta pana la destinatie si ora estima de sosire). Toate informatiile pot fi accesate oricand in timp ce conduceti, ele fiind afisate pe un ecran montat in bordul autovehiculului.

Consumul de combustibil

Cumparatorii auto pot evalua rentabilitatea unui autoturism analizand consumul mediu, acest lucru fiind determinat de mai multi factori. Acestia pot include: greutatea autovehiculului, eficienta motorului, aerodinamica, viteza si turatia motorului. Cantitatea de combustibil consumat este o problema importanta nu doar din punct de vedere economic, ci si din punct de vedere ecologic. Calitatea tehnica si efortul in dezvoltarea continua a unui producator de autovehicule se reflecta in consumul de combustibil al productiei sale pe piata auto. Producatorii de masini trebuie sa efectueaze trei analize tehnice privind consumul de combustubil: consumul in mediul urban, rural si consumul total unde consumul in oras reprezinta 36,8% iar cel in afara localitatii de 63,2%.
Testul incepe cu ciclul urban, cu o pornire "la rece" (undeva in jurul unei temperaturi intre 20 si 30 de grade Celsius). Consumul este calculat apoi pe baza emisiilor, inclusiv cele de CO2.

Cordurile de întărire

Cordurile de întărire sunt fire produse ca armare pentru anvelope, fiind fabricate din nailon, poliester sau matase artificiala. Materialul este introdus in cauciucul anvelopei. Cursul de fibre de la talon la talon determina tipul de anvelopa - pneuri de tip bias sau pneuri radiale.

Crash-test

Acest tip de teste sunt utilizate în dezvoltarea si testarea sigurantei pentru vehicule, folosind atat programe de calculator elaborate precum si modele fizice create din materiale speciale pentru simularea diferitelor tipuri de accidente. Scopul acestor teste este de a optimiza siguranta pentru pasageri, de a reduce fortele de presiune care actioneaza asupra pasagerilor in momentul impactului si pentru a mentine cat mai jos posibil riscul ranirii participantilor la trafic din exteriorul vehiculului (pietoni, biciclisti, etc.).

Cumpararea si montarea anvelopelor

Anvelopele cu marimile admise pentru autoturismul dumneavoastra, le puteti gasi in certificatul de inmatriculare al autovehiculului. Cumparati si montati doar cauciucurile cu marimile scrise in talon, admise pentru camionul dumneavoastra, sau va puteti pierde licenta. In mare, anvelopele trebuie schimbate pe acelasi ax. Pe un ax nu ar trebui montate anvelope de la producatori diferiti, cu profiluri sau adancimi diferite deoarece afecteaza negativ tinuta de drum si capacitatea de franare a autovehiculului.

DDE

Prescurtare de la "Digital Diesel Electronics", DDE regleaza sistemul de injectie, cantitatea de combustibil livrat precum si presiunea de supraalimentare, permitand un reglaj fin, de neegalat, in toate conditiile de functionare ale motorului diesel. O crestere a rentabilitatii, o imbunatatire a performantei (aproape ca la motoarele pe benzina) si o reducere semnificativa a emisiilor poluante, toate acestea reprezinta urmarile pozitive ale acestei tehnologii DDE. Astfel, reiese, o reglare a acceleratiei si vitezei a autovehiculului, permisiunea de a porni dupa examinarea codului de acces impreuna cu imobilizatorul motorului.

Depozitarea anvelopelor

Deobicei, conducatorii auto sunt nevoiti sa depoziteze cauciucurile de vara pe timp de iarna si cauciucurile de iarna pe anotimp de vara, pana la refolosirea lor in anotimpul adecvat. Cea mai simpla solutie pentru conducatorii auto este de a duce cauciucurile la un depozit de anvelope, unde contra-cost, anvelopele lui vor fi depozitate in depozite special amenajate. Acestea vor fi curatate si sterse de praf si examinate de eventuale deteriorari. Urmand cativa pasi simpli, veti putea sa va depozitati singuri anvelopele.
In cazul in care doriti sa va depozitati singuri anvelopele, urmati urmatoarele sfaturi. Inainte sa demontati anvelopele, marcati pe peretele exterior acestora directia de mers si pozitia in care au fost montate - puteti folosi modelul urmator:

DF - Dreapta fata
SF - Stanga fata
DS - Dreapta spate
SS - Stanga spate

Stergeti anvelopele de praf si alte particule din profilul anvelopei si alegeti un depozit sau o incapere relativ racoroasa, in care nu exista urme de benzina, uleiuri, grasimi si alte chimicale. Asezati anvelopele pe orizontala. In cazul in care jantele nu sunt montate pe anvelope, si aveti doar anvelopele, asezati-le pe verticala si mai rotiti-le din cand in cand pentru a-si pastra uniformitatea.

Deteriorarile anvelopelor si repararea acestora

Anvelopele moderne sunt foarte rezistente, dar bineinteles nu sunt imune la deteriorarile ce pot aparea in timpul condusului autovehiculului. Motivele pentru cele mai frecvente defecte sunt: presiunea in anvelope este prea mica, deteriorari ce pot aparea cand trecem peste borduri, deteriorari datorita corpurilor straine (de exemplu cuie), datorita aparatelor de spalare cu presiune, uleiuri sau combustibili. Multe deteriorari ale anvelopelor pot fi vazute cu ochiul liber chiar si de cei care nu au experienta in ceea ce priveste anvelopele. Din cand in cand, va sfatuim sa mai aruncati o privire asupra anvelopelor dumneavoastra. Depozitele de cauciucuri pot sa va verifice starea anvelopelor contra-cost. Marcajele suspecte sunt taieturi, rupturi, umflaturi sau bucati de cauciuc care s-au rupt din profilul anvelopei si corpuri straine ce au intrat in cauciuc de exemplu: cuie, suruburi. Deseori, se constata uzura neregulata a benzii de rulare iar cauzele acesteia sunt sasiul, directia, franele bruste sau dezechilibrarea unei anvelope. In cazul in care constatati anumite deteriorari sau alte lucruri suspecte la anvelopa dumneavoastra, mergeti cat se poate de repede la un service sau o vulcanizare. La anumite deteriorari a anvelopelor, se pot face anumite reparatii economisind astfel bani si resurse, dar acest lucru nu este in clar exact, care din aceste deteriorari pot fi reparate, fara sa influenteze siguranta autovehiculului in vreun fel. Deseori schimbarea unei anvelope este inevitabila, dar acest lucru il poate determina doar un specialist.

Dezechilibrul

Pana si cele mai mici fluctuatii sau alte influente asupra materialului anvelopei, pot provoca dezechilibru in interiorul anvelopei. La rulare, apar asadar, dezechilibrari iar rotile pot fi echilibrate prin amplasarea unor contra-greutati de plumb pe marginea jantei.

Discul de ambreiaj

Discul de ambreiaj reprezinta o parte componenta a ambreiajului. Acesta reprezinta legatura intre motor si transmisie.

Distanta de franare

Reprezinta distanta parcursa de la momentul in care este actionata pedala de frana si pana la oprirea totala a rotilor. Lungimea distantei de franare poate fi influentata de mai multi factori: timpul de reactie, durata de franare, conditiile de drum, conditia cauciucului (fabricare, adancimea profilului, presiunea aerului din anvelope), viteza vehiculului.

Distributia fortei de franare

Prin schimbarea dinamica a greutatii contra directiei de mers cand se franeaza, eliberand rotiile din spate, rotiile din fata trebuie sa aiba o putere mai mare de franare, daca se doreste evitarea blocarii rotilor din spate in cazul franarii usoare. La autovehiculele cu tractiune fata si motorul pozitionat tot in fata, partea frontala este intotdeauna mai grea decat cea din spate, in asa fel incat centrul de greutate se deplaseaza in fata. Lucrurile se simplifica daca se ia in considerare pozitionarea unor pistonase pe axul spate paralel cu axul fata. In acest caz este vorba despre renumita distributia a fortei de franare. Pentru o adaptare optima la conditile de drum este necesara o distribuire a fortelor de franare realizata printr-o instalatie de anti-blocare a rotilor (ABS). Reductorul fortei de franare este cea mai simpla forma a distributiei de franare reprezentata printr-o supapa de reglare a presiunii, care inchide presiunea sau o mentine la un nivel constant pentru rotile din spate, atunci cand se atinge o presiune hidraulica specifica a conductei de frana. Reductorul fortei de franare permite doar o presiune redusa la o eventuala crestere a presiunii axei spate, cand se atinge punctul de comutare. Regulatoarele individuale functioneaza asemeni reductoarelor fortelor de franare cu diferenta ca punctul de comutare este directionat in functie de incarcarea autovehiculului si deplasarea dinamica cand se franeaza, impiedicand blocarelor rotilor din spate. Manevrarea autovehiculului este asigurata printr-o transmisie intre axe si partea inferioara a masinii care se centreaza in functie de greutate.

DSB

Reprezinta un design special al scrisului (fontului) amplasat pe partea din exterior a anvelopei, in acest caz fiind vorba de litere (caractere) negre hasurate amplasate in diagonala (Diagonal Serrated Band).

Durata de viata a unei anvelope

Durata de viata a unei anvelope depinde de vehicul, de stilul de conducere si alti factori. La autovehiculele care poseda o tractiune pe fata, uzarea pneurilor din spate poate fi de trei ori mai mare decat cea a pneurilor din fata. Din punct de vedere legal, adancimea benzii de rulare este de 1,6 milimetri.

Duzele de pulverizare incalzite pentru parbriz

Duzele de pulverizare incalzite ofera avantajul pe sezonul rece, ca apa care este stropita pe parbriz sa nu inghete.

Echilibrare

Adaugarea unor “greutati” pe janta, respectiv la buza jantei pentru a asigura concentricitatea rotii. Rotile echilibrate necorespunzator compromit anvelopele, rulmentii si suspensiile. Acest lucru duce la o rulare neuniforma a rotii si astfel se creaza vibratii ale autovehiculului, la anumite viteze. Rezultatul este reducerea contactului cu solul, anvelopele "sar” ducand la cresterea uzurii pneurilor si telescoapelor. La echilibrarea statica si dinamica se plaseaza exact pe janta o contragreutate.

ECOIMPACT

Sistem specific anumitor modele de anvelope Pirelli avand ca avantaj o economisire a energiei si reducere a consumului de carburant.

ENWL

Design special pe partea exterioara a peretelui lateral al anvelopei avand inscriptii ce folosesc litere albe ingustate (Extra Narrow White Lettering/Letters).

F

F  reprezinta anvelope concepute special (OEM) pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Filtru de ulei

Particulele de murdărie si reziduurile de combustie contamineaza uleiul de motor si reduc lubrifierea acestuia. Filtrul de ulei care este integrat in circuitul de ulei filtreaza aceste impuritati. Pentru a proteja longevitatea motorului, se recomanda schimbarea filtrelor de ulei la intervale de timp prestabilite.

Filtrul de polen

Un sistem de filtrare in camera de aerisire a autovehiculului curata aerul de particule de rugina sau polen. Pentru cei alergici, aerul curatat de polen din interiorul autovehiculului reprezinta un factor foarte important pentru sanatate si stare de bine.

Forta centrifuga

Forta care indeamna vehiculul in viraje sa impinga spre parte din exterior - mai puternica in functie de masa si viteza vehiculului.

Frana de mana

Legislatia cere ca toate autovehiculele sa fie dotate cu doua sisteme de franare independente. Frana principala (de picior) care actioneaza asupra tuturor rotilor autovehiculului, si frana de mana, care serveste ca frana de urgenta, sar nu este atat de eficace. Se foloseste prin tragerea unei manete din interiorul autovehiculului sau prin apasarea unei pedale aditionale, in functie de marca si modelul autovehiculului. Aceasta actioneaza fie pe rotiile din spate fie pe cele din fata. Acest tip de frana consta dinstr-un sistem de cabluri care actioneaza mecanismul prin tragerea in pozitia corespunzatoare a manetei sau apasarea pedalei. In cazul in care frana principala cedeaza (lucru care datorita circuitului dublu al sistemului de franare nu se prea intampla), in ultima instanta se poate folosi frana de urgenta (de mana) cu mare atentie insa, deoarece in momentul activarii franei de mana la viteze mai, autovehiculul poate itnra in derapaj.

Frane electrice

Franele electrice se bazeaza pe principiul de recuperare a energiei. La franare alternatorul actioneaza ca un generator si converteste energia cinetica in energie electrica. Acest principiu se gaseste utilizat la vehiculele electrice si vehiculele hibride.

FSL, FR, FP, MFS, MFSL, RPB

Aceste  abrevieri reprezinta marcajul pentru "protectia laterala a jantei" , prevenind ca rotile sa se loveasca de alte suprafete in viraje – de exemplu borduri, etc.
Alti producatori de jante mai folosesc abrevieri ca:
"ML, Mit Leiste
MFS, Mit Felgenschutz
MFSL, Mit Felgenschutzleiste
RPB, Rim Protection Bar
FP, Fringe Protector
FR, Felgenrippe"

G/S

Reprezinta un design special pe lateralul anvelopei aproape de marginea jantei. Acestea sunt pneuri ce poseda dungi aurii pe partea laterala. Prescurtarea vine de la Golden Stripe (Linie aurie).

G1

G1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Renault, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini,  acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Geamuri electrice

Actionarea geamurilor electrice reprezinta o dotare de confort prezenta in multe autovehicule. In portiere sunt montate motorase electrice ce servesc ridicarii si coborarii fiecarui geam. Acestea permit soferului sa actioneze geamul pasagerului sau cele pentru pasagerii din spate. Butoanele de actionare electrica a geamurilor se afla pe masca interioara a portierei sau pe consola centrala, in functie de modelul si marca autovehiculului. In multe cazuri, geamurile din spate pot fi blocate apasand pe butonul aflat fie langa butoanele pentru geamuri electrice pe portiera fie pe consola centrala si este cunoscut ca fiind butonul pentru siguranta copiilor.

Greutatea neta a vehiculului

Masa proprie: reprezinta greutatea autovehiculului fara greutatea conducatorului auto. Numai la vehiculele comerciale sunt calculate 75 kg in plus pentru conducatorul vehiculului.
Sarcina utila maxim autorizata: Diferenta intre masa proprie si masa totala autorizata.
Masa totala autorizata: reprezinta masa totala autorizata care un vehicul ar trebui sa o aiba inclusiv cu incarcatura.
Sarcina pe plafon: Reprezinta sarcina maxima admisa pe plafon prin folosirea barelor transversale sau a portbagajelor exterioare. Sarcina este intre 50-100 kg. In cazul in care se depaseste aceasta sarcina, exista pericolul ca tinuta unui autovehicul pe carosabil sa se inrautateasca considerabil, sa se rupa barele transversale sau la un tremurat puternic chiar sa se desprinda.
Masa remorcabila: Sarcina pe carligul de remorcare reprezinta greutatea maxim admisa pe carlig de remorcare corespunzatoare sarcinii verticale. In mod normal, in functie de marca autovehiculului este intre 50 si 100 kg.

Greutatea pe anvelope

Reprezinta masa (greutatea) autovehiculului care “apasa” pe anvelope.

GRNX

Sistem specific al anvelopelor Michelin, avand avantajul de a economisi energie si de a reduce consumul de combustibil.

GW

Prescurtare pentru "Gold Wing". (Motocicleta Honda Gold Wing).

Hidrocarburi

Hidrocarburile pot aparea sub diverse forme in gazele de evacuare. Mirosurile emanate pot fi diferite (aromatice sau intepatoare). Anumite hidrocarburi pot avea, in concentratii mari, un efect narcotic, altele irita membranele mucoase sau sunt mai mult sau mai putin toxice. Asa numitul benzen, o hidrocarbura aromata, este clasificat ca fiind cancerigen. Hidrocarburile au o importanta majora in formarea smogului.

Identificare ECE (Economic Commission for Europe)

Conform legislatiei in vigoare, descrierile necesare a fi prezente pe anvelopele vehiculelor care au o viteza mai mare de 40km/h: marimea cauciucului, constructia cauciucului, indicele de greutate, categorie de viteza si data fabricatiei sunt specificate. Toate anvelopele vandute in Europa dupa data de iulie 1997 trebuie sa fie marcate cu insemnul 'E'. Cauciucurile marcate cu `ECE' sunt certificate conform Regulamentului ECE (Grosime, cerintele marcilor si teste pentru mentinerea vitezei)

Inaltimea marginii anvelopei

Inaltimea marginii unei anvelope este proportionala cu latimea anvelopei. Asta inseamna ca pentru o dimensiune a anvelopei de 175/70 R 13 S, cifra 70 (70% din latimea anvelopei) indica inaltimea anvelopei – acestea fiind cunoscute si drept anvelope din “seria 70”. In prezent exista serii de la 80 la 25. Incepand cu o valoare mai mica de 55, anvelopele sunt denumite si "pneuri late".

Incarcatura pe plafon

Reprezinta limita de greutate ce poate fi transportata (folosind un portbagaj) pe plafonul autovehiculului. Incarcatura de plafon depinde de vehicul, in mod normal aceasta fiind intre 50 si 100 de kilograme. Daca aceste valori sunt depasite, caracteristicile de conducere ale unui vehicul se schimba foarte mult, ducand la ruperea portbagajului sau chiar la desprinderea acestuia de pe plafonul masinii.

Indicele de viteza

Reprezinta un marcaj aflat pe partea laterala a fiecarei anvelope, specificat printr-o litera. Exemplu:  195/65 R15 H , unde litera H reprezinta indicele de viteza - H = vehiculul poate rula cu o viteza de pana la 210 Km/h. Cel mai des veti gasi in segmentul de anvelope de autoturisme urmatoarele puncte pentru indicele de viteza:
Q = 160 km/h, R = 170 km/h, S = 180 km/h, T = 190 km/h, H = 210 km/h, V = 240 km/h, W = 270 km/h, Y = 300 km/h, ZR = peste 240 km/h.
Indicele de viteza aprobat pentru vehiculul dumneavoastra este specificat in talonul masinii.

Inelul interior

Inelul interior al talonului are rolul de a fixa anvelopa pe janta.

Injectoarele PD (Pompe Düze)

Pompa de combustibil si injectoarele formeaza o unitate care alimenteaza fiecare cilindru cu combustibil. In cadrul acestui proces, presiunea se formeaza imediat in ventilul de pulverizare. Fiecare cilindru este dotat cu propriul injector, propulsat de arborele cu came. Presiunile pot ajunge pana la 2050 bari. Astfel, cuplul creste, consumul si noxele poluante sunt reduse.

Intercooler

In prezent, autovehiculele sunt echipate cu un intercooler pentru a oferi o performanta mai buna, un consum de carburant mai mic si noxe mai reduse. Intercooler-ul ajuta radiatorul in procesul de racire al gazelor si fluidelor care sunt impinse de turbina, inainte ca acestea sa intre in camera de ardere, obtinandu-se astfel, temperaturi mai scazute cu pana la 40-50% si o crestere a puterii cu pana la 12-13%.

Invelisul anvelopei

Cunoscut si sub denumirea de "carcasa", invelisul anvelopei asigura coeziunea pneului. Actualmente acest invelis este format din anumiti compusi de fibre sintetice.

Izolatia fonica

Un nivel scazut al zgomotului provocat de vehicul reprezinta o cerinta pentru o calatorie confortabila, avand un efect benefic si asupra mediului inconjurator. Zgomotul provocat de vant poate fi redus printr-o aerodinamica foarte buna. Zgomotul provocat de motor sau cel al traficului exterior sunt reduse pentru pasageri datorita folosirii placilor amortizoare pentru vibratii.

J, JRS

J, JRS reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Jaguar, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Jante

Jantele reprezinta partile fabricate din metal, aluminiu sau aliaj pe care sunt montate anvelopele. In general pentru pentru fabricare lor este utilizat otelul, insa sunt multe modele speciale fabricate din aluminu sau aliaje, care ofera un aspect mai placut, au o mai buna rotatie si reduc greutatea maselor neamortizate asupra vehiculului.

K1, KA, K, K2

K1 reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Ferrari, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de autoturisme, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

kPa

kPa (Kilopascal) este o unitate de masura care masoara presiunea aerului. 1 kPa = 0,01 bar; 1 bar = 100 kPa.

L

L reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lamborghini, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost concepute. Cauciucurile pot fi montate si pe alte modele de masini, acest lucru nefiind insa recomandat de catre producator.

Lamele

Reprezinta canale fine la suprafata benzii de rulare al unui cauciuc. La anvelopele de iarna acestea cresc de exemplu tractiunea in timpul accelerarii si ofera siguranta in timpul franarii. Pentru a corespunde cerintelor de iarna si sa ofere o aderenta mai buna, cauciucurile trebuie sa aiba mai multe lamele dispuse pe banda de rulare, asigurand astfel o tinuta stabila a autovehiculului.
Fata de cauciucurile de vara, cele de iarna au in plus:
- O aderenta mai buna;
- O forta de franare si o tractiune mai buna;
- Un raspuns mai rapid al autovehiculului in momentul in care rotile se vireaza;
- O tinuta la drum mai stabila;

Lanturile pentru zapada (antiderapante)

Lanturile pentru zapada imbunatatesc tractiunea si aderenta pe timp de iarna, putand fi folosite doar pe drumuri acoperite de zapada si gheata. Lanturile antiderapante de calitate sunt fabricate de obicei din otel calit si diferite aliaje (mangan sau nichel). Modelul in care zalele sunt aranjate de obicei in zig-zag, "diamant" sau tip "scara" (forme dreptunghiulare) - modelul de tip diamant oferind cea mai buna performanta. Cand conduceti avand montante lanturile pentru zapada e recomandat sa faceti acest lucru la o viteza redusa.

Lichidul de frana

Lichidul de frana are in compozitie otravitorul si corosivul eter "Polyalkylenglycol", precum si alti aditivi, el servind transmiterii de presiune dintre pedala de frana si cilindrul de frana la sisteme de franari de tip hidraulic. Punctul de fierbere al lichidului de frana este de 290 C° pentru impiedicarea bulelor de vapori la fortarea mai mare a franei. Proprietatea higroscopica a lichidului de frana permite schimbarea lui regulata. Un continut foarte mic de apa poate scadea semnificativ punctul de fierbere si poate duce la aparitia de bule de aer acest lucru avand un efect negativ asupra presiunii de franare deoarece gazul (aerul) se poate comprima, in comparatie cu lichidul de frana.

LS

LS  reprezinta anvelope concepute pentru modele de masini Lotus, fiind proiectate si fabricate pentru a intruni anumite specificatii si cerinte ale constructorului de masini. Se recomanda montarea a 4 cauciucuri identice, astfel incat anvelopele sa fie utilizate la capacitatea maxima si sa ofere performanta adecvata pentru care au fost conc